Kolding Kommune er Danmarks tiendestørste kommune, og kommunens mange forskellige afdelinger har travlt med at tage imod telefoniske henvendelser. Hver måned modtager kommunen 20.000-25.000 indkommende opkald.
Kim Mortensen er IT-konsulent i Kolding Kommunes afdeling for IT og digitalisering, og han har ansvar for unified communications, Skype og Zylinc. Vi mødtes med Kim på Koldings stemningsfulde gamle rådhus for at høre nærmere om kommunens Zylinc-løsning.
“På vores Zylinc-system har vi lidt over 80 telefonkøer med i alt næsten 650 aktive brugere. Dertil har vi et mindre antal køer uden agenter, som vi primært bruger til at stille opkald om til mobiler,” siger Kim.
“Antallet af henvendelser til køerne varierer meget. Vores hovedomstilling fik i sidste måned alene næsten 10.000 opkald, men andre afdelinger som Kørselskontoret, Tandplejen og Jobcenteret modtager også flere tusinde opkald om måneden. I sidste måned var Kørselskontoret oppe på over 5.000 opkald. Så har vi en masse mindre afdelinger, der måske kun modtager nogle hundrede opkald om måneden på deres køer, men tilsammen kommer vi op på mindst 20.000 om måneden,” uddyber Kim.
Kørselskontoret er den afdeling der sørger for transport af fx borgere der er visiteret til lægekørsel eller børn med særlige behov der skal køres i skole.
Med de mange telefonkøer kan der potentielt være meget arbejde til den der skal administrere løsningen. Hvordan har Kim det med det?
“Jamen, Zylinc er meget nem at gå til for en administrator. Jeg er en overvejende visuelt orienteret person, så jeg synes, det er rigtigt godt, at jeg i Zylinc-løsningen kan lave al opsætning i en GUI. Zylincs administrations-portal fungerer rigtigt godt med dens webinterface. Den er meget overskuelig.”