Mange af Zylincs brugere arbejder i det offentlige: Borgerservice, kommuner, stat osv.
Hvis nogen af jer er blot det mindste involveret i selvbetjening og andre måder at levere svar og information på digitalt, så skulle I tage at følge bloggen fra britiske Government Digital Service (GDS).
GDS’ arbejde handler ikke kun om at lave offentlige webtjenester. Det handler om at gøre offentlig service simplere og bedre, og om at blive i stand til at træffe beslutninger på det bedst mulige grundlag, når man forbereder og implementerer serviceløsninger.
Universelt relevant
Derfor vil jeg faktisk påstå, at bloggen er relevant for alle, der på en eller anden måde leverer service til andre. Den er altså ikke bare for folk i det offentlige, den er ikke bare om digital forvaltning, og den er heller ikke bare for briter. Nej, den er faktisk universelt relevant.
Det fascinerende ved GDS’ blog er ikke bare, at de deler deres erfaringer mht. at skabe og levere services. Det er også, at de giver omverdenen fuld indsigt i deres arbejde: Det er på én gang både information til hele den vide verden – inklusive du og jeg – og intern vidensdeling blandt GDS’ teams.
Jeg er aldrig stødt på denne kombination og absolutte transparens før – men det virker. Det er simpelthen én stor kilde til inspiration!
Gode steder at starte
Hvis GDS-bloggen har nogle svagheder, er det, at 1) deres podcasts kan være kedelige, og at 2) det kan være lidt svært for en ny læser at finde ud af, hvor man skal starte.
Så er det godt, I har mig … Jeg har brugt megen tid på at bevæge mig rundt i GDS’ univers, og jeg kan anbefale at starte med:
- Why you should set up a service community
- Crowdsourcing guidance on what good services look like
- Designing good government services: an introduction
Hvis du læser de tre, får du et godt indtryk af GDS’ måde(r) at arbejde på. Jeg kan nærmest garantere, at du også ender med at følge links til flere artikler eller posts, der er relevante i forhold til dit arbejde.
Øjeblikket kan være nu …
Hvis du bruger et minut eller tretten på at scrolle dig igennem nogle af GDS’ mange sider blog-posts, kan du være sikker på at finde en idé eller en metode, der kan komme til at ændre måden, I tænker og leverer service på i jeres organisation.
Kig op fra din skærm nu. Se på kollegaerne rundt om dig. Om et år kan det være, du tænker tilbage på lige netop nu som øjeblikket, hvor du hørte om GDS, og hvor måderne, I arbejder på, begyndte at forandre sig …
Morten Müller er Documentation & Localization Manager på Zylincs hovedkontor i Hellerup.
Billederne på denne side stammer fra Government Digital Service blog. Contains public sector information licensed under the Open Government Licence v3.0.